Irromp amb sis cançons excel·lents el
segon treball de Geografies, la banda sorgida de membres de 121dB i Spheniscidae.
“De Creus en dins” –amb clara referència en el nom a la ciutat de València– és
un emocionant relat de l’esclat indie
que viu la música en valencià.
![]() |
Foto promocional de Geografies |
“Cantàvem narrant les històries que el temps no va
voler desfer. La vida buscava sentir en un so, una tradició ancestral. Natura,
que parla i recorda raons, que tot és cosmos i ficció, que cada pedra la tomba
un gegant que vol fer seua la ciutat. Si escoltes, es pot sentir cridar des de
la mar als llamps; reclamen la pau d’un cel on només volen els ocells. Vents i
tempestes, escapen, caminen d’esquenes a un bosc, buscant el seu lloc. Si tots
som aigua, escapa’t i sigues com riu fang, cabal perdut”.
“De creus endins” és la realitat d’un grup –Geografies–
nascut per matar el cuquet d’Albert Belda i Ramon Marrades, després de la
desaparició de 121dB, amb la suma d’Íñigo Soler (Mare i Spheniscidae) i
Alejandro Gómez-Lechón (Spheniscidae), dos guitarristes valencians instal·lats
a Madrid i que caldrà seguir de prop. Per a la producció han comptat amb dos
vells coneguts dels músics: Pau Paredes i Guillermo Sanz,.
El resultat és d’una potència sòlida, com van
demostrar a la “Festa de l’Eufòria” de Tardor (Sala Wah Wah. VLC. 6-5-16). El
camí literari de Geografies l’explica la veu de la banda, Iñigo Soler. “Les lletres sorgeixen d'una necessitat d'expressió
d'un moment concret. Molt natural, sense pretensió i sense premeditació. Després
d'eixe moment, tot i que l'emoció que va generar la cançó pot ser que ja no la
tingues, gaudeixes com a músic de la cançó i de la fotografia d'eixe instant”. “La
temàtica evoluciona amb les situacions personals que van sorgint i segur que en
un futur tractaré nous temes. El que pense que no canviarà és la perspectiva
des d'on es parla, és la meua manera d’escriure». A les sis cançons de
Geografies (penjades al bandcamp) li hem d’afegir nous temes que ja interpreten
amb èxit als directes, com “Barcelona” i “Bollit” i les primeres cançons de “Primer
condicional”.
Íñigo Soler i Albert Belda (Geografies) a la Sala Wah Wah de València. (Foto V. X. C.) |
Del
mapa sonor raonem amb el baixista Ramon Marrades (qui també és Director Estratègic
del Consorci 2007 del port de València.). Un bon coneixedor de l’economia
urbana a les grans ciutats, una temàtica que està present, amagada en molts
dels versos, en les imatges del grup, en el nom del quartet, en les creus que
marquen el terme municipal de València , allò que tradicionalment ocorre “De
creus endins”…“Sí. La cosa va de
mapes. Jo et diría que –de l’estil– n’hi ha un pèl dels 90, un pèl de música
alternativa actual i un pèl de soroll estatal. Però el mapa musical és el més
desdibuixat de tots”, explica Marrades. Quan li parles de 121dB contesta
directe. “La primera idea era no tocar més, pensàvem que ja ho teníem bé. Després
Albert i jo decidírem que ens volíem seguir veient (i per tant tocant) i al
remat ens hem vist envoltats d’una espiral ascendent d’espontaneïtat i gaudi
que no esperaven”.
Espontaneïtat, això sí, en el marc d’una seguretat
musical ben adobada. El resultat és clar. Seran el que ells vulguen. La vida és
risc i diversió. La música també. Com metafòricament podria apuntar-se al
tercer tall del disc. “Visca
la inestabilitat i els nervis i la por de vore que no està gens clar. Tu
jugues, t’amagues, amb el vertigen fosc d’acomiadar-nos. Estàvem esperant de tu
una resposta”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada