Apa, al centre, envoltat de grans músics |
Una visita al segell Mésdemil
em va permetre conèixer in situ la
feina que fan Carme i Andreu Laguarda, Tubal Perales i Ramir Calvo, tant a
l’estudi de gravació com als diferents departaments de producció. Sempre és
gratificant entrar als espais on es cou la música en valencià, des dels locals
d’assaig dels grups, fins a les sales on s’enregistren definitivament les
cançons.
En tornar de Benaguasil em
vaig posar el darrer disc d’Apa, “Flamencianes”, una de les recomanacions de la
discogràfica per a aquesta temporada. La veu del cantaor de Godella esclatà amb força al meu cau mentre els
pensaments es disparaven. El primer que em va vindre al cap en fullejar els
crèdits fou Eduard Navarro. Un dolçainer amb una trajectòria espectacular, que
ha acompanyat les millors formacions del folk del nostre país. Encara el recorde,
de ja fa més de vint anys, donant classes de dolçaina a la Capella de la Casa
de Cultura de Manises. Regirant els noms vingué després el percussionista Diego
López i aquella experiència compartida amb Dropo i el seu posterior assentament
definitiu en les formacions d’arrel. I Josemi Sánchez, el versador, em retornà al carrer Moratín de València
i aquella Acció Cultural del País Valencià que oferia artistes valencians als
diferents ajuntaments com a oficina de contractació. Moltes batalles les
protagonitzades per un grup coral, el d’aquest disc d’Apa, format per músics
–com remarquem– de gran nivell i carrera: Ricardo Esteve, Jesús Gimeno, Paco Lucas,
Sergio Cifuentes “Cifu”, Lucho Aguilar, Teresa Segarra o Cèsar Giner, a banda
dels ja esmentats.
I així anava sonant a la
meua cambra l’aposta diversa de Josep Aparicio “Apa”. Tota una institució en el
cant d’estil. Un disc que ha volgut apropar i difondre diferents palos del flamenc
junt a peces valencianes, però on igualment hi ha el protagonisme dels versos
d’Estellés (gran duel entre la veu i les dolçaines en Ací em pariren i ací estic), l’Homenatge
a Teresa d’Ovidi, Els Serrans de
Paco Muñoz i el preciós l’Ú de Quart
de Maribel Crespo. Així que suposem que els més puristes no estaran gaire
satisfets pel resultat divers i valent. Ni els amants del flamenc ni els
cantaors de tabal, dolçaina i albades. Perquè a Apa també se li apareix Camarón
(com a d’altres artistes) i Moraíto i la Paquera de Jerez, en una lletra
d’Eduard Marco per explicar la fusió d’estils en “Cosins germans”. Aquesta confluència, en condicions normals,
deuria de sumar i obrir portes. Però la realitat, malauradament, és més
complexa. El mercat dels concerts en directe del folk valencià és reduït i el
poquet que hi ha en els darrers anys se l’han menjat sempre les mateixes
figures. En el seu moment Al Tall, Urbàlia Rurana o Miquel Gil i darrerament el
fenomen Botifarra, omnipresent a cada poble.
Així que potser “Apa”
continuarà trencant fronteres per altres indrets de l’Estat amb la seua
portentosa veu. El disc, però, ja és enguany dels millors del seu gènere. És un
treball que pot apropar el cant des d’una perspectiva oberta a gent que –com un
servidor– no està acostumada a gaudir amb assiduïtat del flamenc, jotes i
fandangos.
Per arrodonir el pòquer del
folk valencià cal esperar per assaborir el cedé de Xavier de Bétera, el retorn
dels Urbàlia Rurana i si Xiromita Trad. Project –el muntatge de Miquel Gironés,
Rafa Arnal i Miquel Gil, entre d’altres– enregistra les seues músiques.
Cal una nova embranzida per
a la música tradicional, per tornar a tocar amb força a les places i carrers
del país i per omplir els cartells dels principals festivals.
Publicat a la revista Saó de Maig de 2017.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada