Xavi Sarrià envoltat de la seua banda. Xepo WS |
El 2018 s’estrena amb bones sensacions per a la música valenciana. La
posada en marxa de la ràdio pública d’À punt obri una finestra important per
als grups i solistes que gaudixen des de l’11 de desembre d’un mitjà de país
per difondre les seues creacions. Ara cal que l’engranatge de tot plegat
(artistes, mànagers, estudis de gravació, promotors, sales i segells) comulguen
amb el nou espai comunicatiu per traure’n rèdit.
Pel que fa als discos del darrer trimestre de l’any passat volem
remarcar dues produccions interessants. La primera és el projecte en solitari
de Xavi Sarrià, líder d’Obrint Pas, que ha decidit fer un parèntesi en la seua
tasca com a escriptor i editor per tornar a enregistrar cançons i embarcar-se
en la gira del disc “Amb l’esperança entre les dents” (Propaganda pel fet). La
segona referència és el retorn del Trineu Tanoka, –ara com a Trineu– amb el
tercer disc “Peix Cru”. Un treball que s’ha convertit en la darrera edició del
segell Mésdemil, que ha baixat la persiana després de 10 anys de vida.
Xavi Sarrià. “Amb
l’esperança entre les dents”
L’expectativa creada pel disc de Xavi Sarrià era normal. Obrint Pas ha
sigut el grup valencià de rock en català més important de la història i el seu
públic ho esperava. Alguns, però, pensàvem que potser Sarrià canviaria el rumb
de la seua música cap a altres territoris menys explorats o explotats per
Obrint Pas. No ha estat així. Continuïtat. Ingredients per mantenir l’èxit i tocar
(que no és poc). I el més important, el retorn al lideratge. Perquè la seua
temàtica, amb continguts definits fa temps, disposa de seguidors fidels –i més
que en vindran, segurament– i això és fonamental per a viure de la música.
Sarrià –deixant a un costat el lèxic combatiu i reivindicatiu
majoritari de sempre– ha tornat a signar lletres excel·lents. “Ànimes
navegables” és magnífica: pels versos, les imatges, pel ritme i per la
intensitat de la història. Un relat del qual és coneixedor el propi Sarrià,
quan viatjà a Grècia per tocar davant dels refugiats. Un poema d’amor i recerca
de refugi que sembla tindre seguida en “Lluny”.
Un tant del mateix passa amb “On habita l’aire”. Declamació pura i dura.
Lectura epistolar que desemboca en una tornada potent, emotiva. La resta del
disc complirà amb els desitjos dels fans. A més, Sarrià ha creat un grup solvent
i explosiu per als directes. A petar-ho.
Trineu en la festa de comiat de Mésdemil a la Sala 16 Toneladas de València. V. X. C. |
Trineu. “Peix cru”
El tercer disc de Trineu és més que notable (amb tot, tampoc es va
endur cap premi en els darrers Ovidi, igual que Xavi Sarrià). El cantant i
guitarrista Xavier Blesa (responsable de la música i els textos) és un
personatge ben interessant i la seua ment és capaç de crear estructures
musicals riques i intenses. Les lletres, a més a més, se separen de
convencionalismes. Recursos estilístics, imatges i situacions que es lliguen
per transmetre històries com la de “Dies grisos” i l’espera llarga d’un amor
que no torna: “Implosionant amb tu.
Enregistrant els més alts pics, decreixent, perdent la força supernova que
suaument es va estingint”. O també en “Camps de maduixes” i el fet de saber
nadar contra corrent davant d’una societat ‘aborregada’:
“No et rendisques al mal gust popular, tu
eres l’únic entre totes les persones, que nada com cal, amb el teu horrible
estil personal, no et pares mai i sura per dalt de les ones. La vulgaritat de
les còpies. La cultura oficial”.
El so del grup del Camp de Túria, guitarrer i amb nombrosos canvis
rítmics, és ja la seua marca. Tancar aquest “Peix Cru” amb els més de set
minuts del tema “Fades despentinades” és elogiable. Un colofó surrealista digne
de Lewis Carrol. Un tobogan fantasiós.
Què amaga Trineu en les seues lletres? Escolteu, llegiu i –si podeu– comenceu
el comentari de text. Després podeu enviar per correu les postals de les
lletres del disc. Un bon record per demostrar que sou diferents. Com els
Trineu.
(Publicat a la Revista Saó de desembre de 2017)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada